Friday, June 5, 2015

Nyaris

Semalam, aku janji nak celebrate birthday Sha kat Sri Pristana. So aku plan nak gerak dari ofis tepat jam 5pm, sebab nak elak jem kat Fed Highway. Tapi macam saja nak sakitkan hati, Miah bagi aku last minute document untuk endorse beberapa minit sebelum 5pm. Nak tak nak aku terpaksa stay buat keje sampai dekat 7pm baru siap. Document ni kena ready sebelum besok pagi sebab boss kitorang Jimmy sempat sign sebelum push-off ke Geneva pulak. So after 7pm tu aku terus jalan kaki ke basement amek keta, dan drive off from office aku depan Mid Valley Megamall. Jalan macam biasa la time ni, jam packed bumper to bumper. Tetiba aku teringat perut aku yang belum diisi dah start menyanyi, dan yang paling utama – aku tak sempat belikan Sha apa-apa hadiah. Ah, nantilah aku spend sehari dengan Sha kat Tanamera.

Then slowly keta gerak along Fed Highway dan lepas area Sunway baru lancar sikit. Lepas exit Subang, aku amek NKVE untuk ke Batu Arang. Sebelum sampai area Bukit Jelutong, masa tu dah dekat 830pm, tetiba aku terlanggar satu objek. Aku terus slow down, park kat bahu jalan, undur sebab nak tengok benda apa yang aku langgar tadi. Aku turun dari keta dan check – kucing! Oh no, aku rasa bersalah sangat tengok bangkai kucing hitam yang masih berdarah. “I’m so sorry cat, I’m so sorry” aku cakap sambil aku letakkan bangkai kucing tu jauh ke tepi jalan. Then aku masuk dalam keta, drive off ke rumah Sha.

Tak lama lepas aku drive off, satu Land Rover hitam himpit dari belakang sambil angkat lampu highlight. Aku try bawak lagi laju, tapi dia follow kelajuan aku. Bila aku slow, dia slow. Oh my, aku dah rasa something wrong. Yang penting, aku tak berhenti sebab aku tak tahu apa yang dia nak. Aku mula rangka plan untuk lari dari Land Rover ni. Sambil tu aku masih control kelajuan supaya tak collide. Land Rover tu masih himpit aku rapat-rapat dari belakang. Aku drive laju sampai 160kmph then aku amek sharp turn kat exit Puncak Alam dengan harapan Land Rover tu tak sempat nak ikut aku kona kiri. Tapi tak lama lepas aku masuk jalan Batu Arang, sekali lagi Land Rover tu himpit belakang.
Aku dah start panik. Jalan Batu Arang tu dah la sunyi dan gelap, aku pulak sorang je perempuan. Then aku try amek handphone, battery mati! Oh no. Aku try tengok muka driver Land Rover tu tapi tak nampak sebab silau cahaya. Aku cuba maintain speed supaya takde peluang dia langgar keta aku especially kat area yang sangat sunyi.

Bila bertemu dengan keta lain aku cuba highlight sambil tekan hon tapi dorang ingat aku gila kot, semua buat tak tahu. Paling tidak, dorg hon balik. Aku takde cara lain melainkan terus drive ke rumah Sha. Hopefully husband Sha pun ada, dan hopefully dorang memang ada kat rumah tunggu aku sampai. Aku tak tahu nak cari balai polis berdekatan, dan aku taknak bazir masa mencari.
Land Rover masih rapat di belakang. Sampai simpang Sri Pristana, aku drive off ke rumah Sha. Land Rover tu masih berani ikut aku! Aku doa supaya gate Sha terbuka… dan syukur, bila aku sampai, Man (husband Sha) ada kat gate. Aku hon dari jauh dan jerit minta tolong. Man macam terperanjat tapi bila dia nampak Land Rover belakang cucuk aku, dia terus lari ke keta aku. Aku keluar dari keta dan masuk rumah Man. Sha muncul kat pintu, aku cepat-cepat minta Sha call polis.
Man sempat amek batang golf berjalan ke arah lelaki dalam Land Rover. Lelaki tu turun. Anak muda, maybe belasan tahun. Dia angkat tangan.

“Abang, jangan pukul saya.”
“Kau siapa???” jerkah Man.
“Tunggu. Dengar dulu. Saya follow kakak ni sebab masa dia berhenti kat Bukit Jelutong, saya nampak ada sorang lelaki masuk belakang keta kakak ni”. jawab lelaki tu.

Aku, Sha, Man dan lelaki tu berjalan ke arah keta aku. Slowly lelaki tu buka pintu belakang. Pucat darah aku bila nampak sorang lelaki sembunyi kat kaki seat belakang sambil pegang pisau bilah...

No comments:

Post a Comment